זוהר באפילה – על הרב אורי זוהר

    חיים ולדר | צילום: ויקפידיה 1 Comment on זוהר באפילה – על הרב אורי זוהר
    23:05
    04.05.24
    קובי פינקלר No Comments on פרטים חדשים על חוליית חמאס שחוסלה סמוך לטול כרם

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לפני מספר חודשים הלך לעולמו זמר ישראלי ידוע בשם אריק איינשטיין שפטירתו גרמה לתקשורת החילונית להיזכר בדמות נערצת נוספת שנטשה את החילוניות בשנות השבעים.

    מדובר בגדול החוזרים בתשובה בימינו – הרב אורי זוהר שליט"א.

    הרב אורי זוהר היה אחד הנחשונים הראשונים, ובוודאי המפורסם שבהם, שהעז לנטוש את השמאל האשכנזי השמאלני, חובב הערבים ושונא החרדים.

    הוא היה הבימאי הנערץ ביותר, היו לו תוכניות בתקשורת שסחפו המונים, היתה לו שליטה כמעט אבסולוטית בקביעת הטון והשיח החילוני. גם בתור חילוני היה עצמאי בדעותיו וממילא רבים ראו בו סמל ודמות לחיקוי.

    נקודה חשובה שיכולה להאיר על אישיותו: בשנת 1976 סירב לקבל את פרס ישראל.

    צריך להבין שבמושגים חילוניים, פרס ישראל נחשב לכבוד שאין למעלה ממנו. היחיד שהחזיר את הפרס חוץ מזוהר היה פרופ' יובל נאמן, אך הוא עשה זאת שבע שנים לאחר שקיבל אותו. עקב הענקת הפרס לסופר אמיל חביבי – הוא השליך את הפרס בחזרה על הבמה ברגע נתינתו לחביבי.

    אורי זוהר לא נאלץ להשליך. הוא פשוט הודיע על סירוב מלכתחילה עקב התנגדותו לממסד.
    במהלך פגישה עם הרב הגאון רבי יצחק שלמה זילברמן זצ"ל בירושלים, במהלך שמחה של חבר שחזר בתשובה כמה שנים קודם לכן, אמר זוהר לרב כי אם הוא יוכיח לו שיש אלוקים בשמים ושמעמד הר סיני אכן התרחש – הוא חוזר בתשובה.

    וכך היה.

    חזרתו בתשובה היתה מפץ אמיתי, שבעיקר העניק לגיטימציה למהלך שהתקשורת הישראלית תמיד דאגה לראות בו מעשה קיצוני ומעורר לעג. אורי זוהר היה בדיוק האדם שכשהוא עושה משהו, כולם בודקים את עצמם. ואכן, בעקבותיו החלה נהירה של חוזרים בתשובה, שגרמה לנחשול של ממש.

    כל זה קרה שם.

    מה שמדהים היה השתלבותו המהירה והמושלמת בציבור החרדי, שכידוע הוא בעל קודים עדינים ודקים. הרב אורי זוהר פיצח את הקודים הללו והצליח להתערות בצורה מושלמת, הבית שהוא בנה הוא בית חרדי לכל דבר ועניין, בניו ובנותיו הקימו בתים של תורה ולומדים במערכות החינוכיות הטובות ביותר.
    עם חזרתו בתשובה הוא לא אמר "אני את נפשי הצלתי" אלא החל לעסוק בהחזרה בתשובה של אחינו החילוניים.

    אחת מפעילויותיו הברוכות היא רישום ילדים שהוריהם אינם דתיים לבתי ספר תורניים במסגרת ארגון "לב לאחים", הוא גרם לאלפי משפחות לשלוח את ילדיהן לחינוך חרדי. הוא עשה זאת בצורה המושלמת ביותר כשהוא פונה לדברים החשובים באמת לכל הורה: כיבוד הורים, חינוך טוב, יושר, וכמובן חיבור למסורת היהודית ולשורשיה.

    גם כיום – בשנות השבעים המאוחרות של חייו מוסיף הרב אורי זוהר להרצות בנושאי חזרה בתשובה וכנגד התרבות החילונית. ספרו "ובחרת בחיים" נחשב לאבן דרך אצל החוזרים בתשובה.

    ומדוע אנו מרחיבים בשבח פועליו?

    כי "חוזרים בתשובה" הוא מושג שנתפש בעיני רבים כקשור יותר לחילוניים, ואילו לנו, החרדים המושג הזה נתפס יותר בימים נוראים, בר"ה וביום כיפור, ופחות בשינוי יסודי בחיי היום יום.

    קראתי לאחרונה הרבה דברים שכתב הרב אורי זוהר. דומני שחלק גדול מהם רבים מאיתנו צריכים לקרוא, בעיקר בכל הנוגע ליכולת של בני אדם לעשות שינוי יסודי בחייהם.

    לרוב בני האדם יש את מרחב הנוחות שלהם. הם מעדיפים את המשך המצב הקיים על פני שינוי יסודי.
    הרב אורי זוהר מדבר על הקושי הגדול שהיה לו לעזוב את נוחות חייו והרגליו גם לאחר שגילה את האמת. עד היום הוא טוען שזו הסיבה האמיתית מדוע לא כולם שבים בהמוניהם לכור מחצבתם. רובם תינוקות שנשבו. לא יודעים כלום. אבל גם החלק מהם שיודעים ואפילו מרגישים, לא מוצאים את הכוחות לשנות ואז בורחים מן האמת או אפילו לוחמים בה.

    רבים יכולים לקחת את התובנות של הרב אורי זוהר (ויש לו עוד הרבה, מומלץ לעיין בספריו), אל המקום שלהם. כי המושג לחזור בתשובה שייך לכל אחד ואחד מאיתנו.

     

    האתר של חיים ולדר 



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      נראה לי הרב אורי מל"ו צדיקים שבדורינו